Gioiosamente Canto
een madrigalencyclus voor vocale ensembles | a cycle of madrigals for vocal ensembles (text in Dutch)
(2014- )
(2014- )
Gioiosamente Canto is a cycle of madrigals for which Sandra Macrander wrote the poems and Willem Boogman the music. The texts are in Dutch.
The madrigals unite love, word and music in a ›Gioi che mai non fina‹ (›Joy without end‹). The madrigals can be performed separately or in a series which is selected from the collection.
The madrigals unite love, word and music in a ›Gioi che mai non fina‹ (›Joy without end‹). The madrigals can be performed separately or in a series which is selected from the collection.
Gioiosamente Canto is een madrigaalcyclus waarvoor Sandra Macrander de gedichten schreef en Willem Boogman de muziek. De teksten zijn in het Nederlands.
De madrigalen verenigen liefde, woord en muziek in een ›Gioi che mai non fina‹ (›Vreugde zonder einde‹). De madrigalen kunnen afzonderlijk worden uitgevoerd of in een reeks die uit de bundel wordt geselecteerd.
De madrigalen verenigen liefde, woord en muziek in een ›Gioi che mai non fina‹ (›Vreugde zonder einde‹). De madrigalen kunnen afzonderlijk worden uitgevoerd of in een reeks die uit de bundel wordt geselecteerd.
content
Book I, ›Liefde een woning‹ [›Love is a home‹]
Madrigal no. 1 for mezzo-soprano and organ
Madrigal no. 3 for twelve women's voices [4S, 4M, 4A]
Madrigal no. 7 for mixed choir
Madrigal no. 1 for mezzo-soprano and organ
Madrigal no. 3 for twelve women's voices [4S, 4M, 4A]
Madrigal no. 7 for mixed choir
inhoud
Boek I, ›Liefde een woning‹
Madrigaal nr 1 voor mezzo-soprano en orgel
Madrigaal nr 3 voor twaalf vrouwenstemmen [4S, 4M, 4A]
Madrigaal nr 7 voor gemengd koor
Madrigaal nr 1 voor mezzo-soprano en orgel
Madrigaal nr 3 voor twaalf vrouwenstemmen [4S, 4M, 4A]
Madrigaal nr 7 voor gemengd koor
the project
1. Starting point
Gioiosamente Canto, a cycle of madrigals by composer Willem Boogman and poet Sandra Macrander, is a never-ending work. The cycle gradually expands by composing madrigals for (friends') choirs and conductors.Each madrigal is custom-written according to the wishes, nature, and composition of the vocal ensemble.
It is possible for anyone to order new madrigals from the composer.
projectbeschrijving
1. Uitgangspunt
Gioiosamente Canto, een cyclus van madrigalen van componist Willem Boogman en dichteres Sandra Macrander, is een werk zonder einde. Geleidelijk breidt de cyclus zich uit door madrigalen te componeren voor (bevriende) koren en dirigenten.Elk madrigaal wordt ›op maat‹ geschreven naar wensen, aard en bezetting van het vocale ensemble.
Het is voor iedereen mogelijk om nieuwe madrigalen te bestellen bij de componist. Zie contact
2. Theme
Each madrigal in the Gioiosamente Canto cycle stands alone but also refers to the context from which it emerged. The madrigals derive their theme from this context.The theme can be described as follows: if Western philosophy can be characterized by its reflection on the subject-object relationship, then the Italian philosopher Giorgio Agamben points to the love lyric of the thirteenth century as the first coherent attempt to celebrate the ›spiritual union‹ of the desiring subject with their love object. See his book ›Stanzen‹ (in German translation).
As Agamben writes: »Imagination awakens desire, desire translates into words, and the word delineates a space in which appropriation becomes possible that which otherwise cannot be appropriated or enjoyed.« This is the circumference in which fantasy, desire, and words are like ›tongues intertwined in a kiss‹.
In this love lyric, imagination, language, and love are united in a ›endless joy‹ [›la gioi che mai non fina‹]
Agamben contrasts this ›endless joy‹ with the historical development in which the beloved has passed into the underworld and is rediscovered as a lost object, in which the poem is the place where the beloved is absent and desire has become an endless mourning. In Gioiosamente Canto, however, we take on the challenge of fulfilling that ›joy that never ends‹ in the full presence of the beloved…
That this is not without its challenges is evident from Sandra Macrander's first collection of poems, titled ›Love a Home‹, Book I of Gioiosamente Canto.
The unity of love, word, and music, fulfilled with a ›joy that never ends‹, is the theme of our cycle.
›La gioi che mai non fina‹ is a line from the thirteenth-century song ›Gioiosamente canto‹ by Guido delle Colonne.
3. Development
a. TextGioiosamente Canto follows the tradition of madrigalists like Gesualdo, setting short poems to music. Sandra Macrander wrote Dutch poems inspired by the theme specifically for this project. She has now completed eighteen poems under the title ›Life een woning‹ [›Love is a Home.‹] These short poems, grouped in various ways, form the text for each madrigal. The madrigals thus consist of several sections with an average total duration of approximately five minutes.
b. Music
A choir, particularly in the amateur sector, may have a preference for and skills in a particular musical form: one choir is more adept at polyphony, another more at harmony. There may be vocal ensembles that specialize in theatrical performances or have a preference for spatial arrangements, for example. These preferences and desires are taken into account in the music. All vocal ensembles are eligible for a new madrigal: mixed choir, women's choir, men's choir, chamber choir, oratorio choir, solo ensembles (small and large), vocal quartet, quintet, etc.
4. Performance Options
Each madrigal can be performed individually or in a series (set) chosen from the collection.Since all madrigals share the same theme, it is beneficial to strive for performances of the entire cycle, or parts thereof, involving various amateur and/or professional choirs.
The most comprehensive performance consists of the entire cycle being performed by several vocal ensembles in a spatial arrangement with the audience in the center. Each ensemble performs one or more madrigals. The madrigal requiring the largest ensemble is performed together.
It is also conceivable for a large choir to split into smaller groups for madrigals with different ensembles.
2. Thematiek
Elk madrigaal uit de cyclus Gioiosamente Canto staat op zichzelf maar verwijst ook naar de context waaruit het is voortgekomen. De madrigalen ontlenen hun thematiek aan deze context.De thematiek is als volgt te omschrijven: als de Westerse filosofie kan worden gekenschetst door het denken over de relatie subject – object, dan wijst de Italiaanse filosoof Giorgio Agamben de liefdeslyriek uit de dertiende eeuw aan als de eerste coherente poging de ›geestelijke vereniging‹ te bezingen van het begerend subject met zijn liefdesobject. Zie zijn boek ›Stanzen‹ (in Duitse vertaling).
Zoals Agamben schrijft: »De fantasie wekt de begeerte, de begeerte vertaalt zich in woorden en het woord omgrenst een ruimte waarin de toe-eigening mogelijk wordt wat zich anders noch laat toe-eigenen noch genieten. Dit is de omtrek waarin fantasie, begeerte en woord zijn als ›tongen die zich vervlechten in een kus‹.«
In deze liefdeslyriek zijn verbeelding, taal en liefde verenigd in een ›vreugde zonder einde‹ [›la gioi che mai non fina‹]
Agamben zet deze ›vreugde zonder einde‹ tegenover de historische ontwikkeling waarin de geliefde is overgegaan in de onderwereld en als verloren gegaan object wordt teruggevonden, waarin het gedicht de plaats is waar de geliefde afwezig is en de begeerte een eindeloos treuren is geworden.
In Gioiosamente Canto echter, gaan we de uitdaging aan om die ›vreugde die niet ten einde gaat‹ te voltrekken in de volle áánwezigheid van de geliefde…
Dat dit niet zonder slag of stoot gaat blijkt uit de eerste collectie gedichten die Sandra Macrander schreef met de titel ›Liefde een woning‹, Boek I van Gioiosamente Canto.
De eenheid van liefde, woord en muziek die voltrokken wordt met een ›vreugde die niet ten einde gaat‹ is het thema van onze cyclus.
›La gioi che mai non fina‹ is een regel uit het dertiende eeuwse lied ›Gioiosamente canto‹ van Guido delle Colonne.
3. Uitwerking
a. tekstIn Gioiosamente Canto wordt de traditie gevolgd van madrigalisten zoals Gesualdo, om korte gedichten op muziek te zetten. Sandra Macrander schreef speciaal voor dit project Nederlandstalige gedichten die geïnspireerd zijn door de thematiek. Zij voltooide inmiddels een achttiental gedichten onder de titel ›Liefde een woning‹. In verschillende groeperingen vormen deze korte gedichten de tekst voor elk madrigaal. De madrigalen bestaan dus uit verscheidene onderdelen met een gemiddelde totale duur van ongeveer vijf minuten.
b. muziek
Een koor, met name in de amateursector, kan een voorkeur hebben voor en vaardigheden met een of andere muzikale vorm: het ene koor is handiger met polyfonie, het andere meer met harmonie. Er kunnen vocale ensembles zijn die zich hebben gespecialiseerd in theatrale voorstellingen of een voorkeur hebben voor bijvoorbeeld ruimtelijke opstellingen. In de muziek wordt rekening gehouden met deze voorkeuren en wensen.
Alle vocale ensembles komen in aanmerking voor een nieuw madrigaal: gemengd koor, vrouwenkoor, mannenkoor, kamerkoor, oratoriumkoor, solistische bezettingen (klein en groot), vocaal kwartet, kwintet, etc.
4. Uitvoeringsmogelijkheden
Elk madrigaal is afzonderlijk uit te voeren of in een reeks (set) die gekozen wordt uit de collectie.Aangezien alle madrigalen dezelfde thematiek delen is interessant om te streven naar uitvoeringen van de gehele cyclus, of gedeelten eruit, waaraan verschillende amateurkoren en/of professionele koren deelnemen.
De meest omvattende uitvoering bestaat uit de uitvoering van de gehele cyclus door verschillende vocale ensembles in een ruimtelijke opstelling met het publiek in het midden. Ieder voert één of meerdere madrigalen uit. Samen wordt het madrigaal uitgevoerd waarvoor de grootste bezetting is vereist.
Het is ook denkbaar dat een groot koor zich voor verschillend bezette madrigalen opsplitst in kleinere groepen.
