Willem Boogman

composer




duration

12 minutes

commissioned by

Fonds voor de Scheppende Toonkunst

dedicated to

Susanne Heilig

premiere

March 26, 2001
Heidelberg (D)

Susanne Heilig


buy the score

>>

Genieting I

for clarinet (1984, rev.1992/2001/2003)

score sample

Stacks Image 77
score, page 1

program notes

The general compositional idea is to find a ›dynamic equilibrium‹ (Piet Mondrian) between opposing musical tendencies. Each sound moves in a certain direction but is destabilized by other directions of sound movement occurring practically simultaneously.
In this way, the music is forced in an uninterrupted succession of seven ›Genietingen‹ [›Pleasures‹] in a ›vertical‹ direction (rising or falling intervals) while it tries to maintain a precarious balance in a ›horizontal‹ direction (constant pitch).

(1995/2001/2006)

toelichting

Het algemene compositorische idee is een ›dynamisch evenwicht‹ (Piet Mondriaan) te vinden tussen tegenovergestelde muzikale tendensen. Elke klank beweegt in een bepaalde richting maar wordt hierbij gedestabiliseerd door praktisch gelijktijdig optredende andere bewegingsrichtingen.
Zo wordt de muziek in een ononderbroken opeenvolging van zeven ›genietingen‹ in een ›verticale‹ richting gedwongen (stijgen of dalen van intervallen) terwijl zij een wankel evenwicht probeert te bewaren in ›horizontale‹ richting (gelijkblijvende toonhoogte).

(1995/2001/2006)

I am indebted to the clarinet players Peter Eggenhuizen with whom I cooperated the first draft of the piece in the ›Werkplaats‹ (›Workshop‹) of the Asko Ensemble in Amsterdam as early as 1983, to Ivar Berix who helped me in revising Genieting in 1992, to Esther Lamneck who did the first performance of ›genieting 1‹, ›3-7‹ at the American festival of Microtonal Music, New York, in 1995 (›genieting 2‹ being unfeasible that time), and to Susanne Heilig who did the first integral performance in Heidelberg, Germany, on the 26th of March 2001 (version 2001)

Ik ben dank verschuldigd aan de klarinettist Peter Eggenhuizen met wie ik al in 1983 in de ›Werkplaats‹ van het Asko Ensemble in Amsterdam heb samengewerkt aan de eerste versie van het stuk, aan Ivar Berix die mij in 1992 hielp bij de herziening van Genieting, aan Esther Lamneck die de première verzorgde van ›genieting 1‹ & ›3-7‹ op het American festival of Microtonal Music in New York in 1995 (›genieting 2‹ was toen onuitvoerbaar), en aan Susanne Heilig die de eerste integrale uitvoering verzorgde in Heidelberg, Duitsland, op 26 maart 2001 (versie 2001)

other texts

Program note for the concert in New York, 1995
Program note for the concert in Heidelberg, 2001
Boogman, Willem: ›Een lezing voor New York‹ [A Lecture for New York] in: Tijdschrift voor Muziektheorie, jaargang 6, nummer 3, november 2001; p. 222-229

andere teksten

Toelichting voor het concert in New York, 1995
Toelichting voor het concert in Heidelberg, 2001
Boogman, Willem: ›Een lezing voor New York‹ in: Tijdschrift voor Muziektheorie, jaargang 6, nummer 3, november 2001; p. 222-229

Genieting - the cycle

Genieting - de cyclus

›Genieting I‹ is the first work in a series of solo compositions entitled ›Genieting‹ (›pleasure‹, ›enjoyment‹), the translation of the French ›jouissance‹ used by the philosopher Emmanuel Levinas. I interpreted this term not only in the sense of what it means to be a soloist but also as the kind of music the soloist plays. In ›Genieting‹ the music is brought back to its constituent elements, whence it is built up once again.

»La jouissance est un retrait en soi, une involution.
... une exaltation vibrante où le soi se lève.«

Emmanuel Levinas

›Genieting I‹ is het eerste werk uit een reeks solostukken onder de titel ›Genieting‹.
›Genieting‹ is de vertaling van het Franse woord ›jouissance‹ zoals gebruikt door de filosoof Emmanuel Levinas. ›Genieting‹ interpreteerde ik niet alleen als een adequate beschrijving van wat het betekent om solist te zijn, maar ook van het soort muziek dat de solist speelt. In ›Genieting‹ wordt de muziek teruggebracht tot haar constituerende elementen vanwaaruit ze vervolgens opnieuw wordt opgebouwd.

»La jouissance est un retrait en soi, une involution.
... une exaltation vibrante où le soi se lève.«

Emmanuel Levinas