Willem Boogman

composer


 

duration

12 minutes

commissioned by

Fonds voor de Scheppende Toonkunst

dedicated to

Susanne Heilig

premiere

March 26, 2001
Heidelberg (D)

Susanne Heilig

Genieting - the cycle

Genieting is the first in a series of solo compositions entitled Genieting (›pleasure‹, ›enjoyment‹), the translation of the French jouissance used by the philosopher Emmanuel Levinas. I interpreted this term not only in the sense of what it means to be a soloist but also as the kind of music the soloist plays. In Genieting the music is brought back to its constituent elements, whence it is built up once again.

»La jouissance est un retrait en soi, une involution.
... une exaltation vibrante où le soi se lève.«

Emmanuel Levinas

buy the score

>>

Genieting

for clarinet (1984, rev.1992/2001/2003)


Genieting_score-sample score sample

program note

Het algemene compositorische idee is een ›dynamisch evenwicht‹ (Piet Mondriaan) te vinden tussen tegenovergestelde muzikale tendensen. Elke klank beweegt in een bepaalde richting maar wordt hierbij gedestabiliseerd door praktisch gelijktijdig optredende andere bewegingsrichtingen.
Zo wordt de muziek in een ononderbroken opeenvolging van zeven ›genietingen‹ in een ›verticale‹ richting gedwongen (stijgen of dalen van intervallen) terwijl zij een wankel evenwicht probeert te bewaren in ›horizontale‹ richting (gelijkblijvende toonhoogte).

(1995/2001/2006)

other texts

Program note for the concert in New York, 1995
Program note for the concert in Heidelberg, 2001
Boogman, Willem: ›Een lezing voor New York‹ [A Lecture for New York] in: Tijdschrift voor Muziektheorie, jaargang 6, nummer 3, november 2001; p. 222-229

I am indebted to the clarinet players Peter Eggenhuizen with whom I cooperated the first draft of the piece in the ›Werkplaats‹ (›Workshop‹) of the Asko Ensemble in Amsterdam as early as 1983, to Ivar Berix who helped me in revising Genieting in 1992, to Esther Lamneck who did the first performance of ›genieting 1‹, ›3-7‹ at the American festival of Microtonal Music, New York, in 1995 (›genieting 2‹ being unfeasible that time), and to Susanne Heilig who did the first integral performance in Heidelberg, Germany, on the 26th of March 2001 (version 2001)