Willem Boogman

composer


  

duur

5 minuten

bezetting

trompet, violoncello, elektrische gitaar, accordeon

opdracht van

f.c. jongbloed

opgedragen aan

f.c. jongbloed, ensemble van muziekstudenten van het Fontys Conservatorium, Tilburg

premiere

27 april 2011
De Toonzaal, Den Bosch

f.c. jongbloed & Arnold Marinissen - dirigent

Dag Dagelijks - De Uren 7-11

voor trompet, violoncello, elektrische gitaar, accordeon en elektronische puls ad libitum (2011)

partituur verkrijgbaar via de componist


toelichting | program note (E)

Dag Dagelijks - De Uren is een cyclus van vierentwintig stukken van een minuut, elk voor één van de vierentwintig uren van de dag.

De Uren zijn gecomponeerd in groepen van vijf: de avonduren (De Uren 19-23), de nachtelijke uren (De Uren 1-5), de ochtenduren (De Uren 7-11) en de middaguren (De Uren 13-17). Deze vier groepen hebben elk een eigen bezetting en kunnen afzonderlijk worden uitgevoerd met of zonder elektronische puls.

Bij de integrale uitvoering van Dag Dagelijks - De Uren klinken ook de vier ›overgangsuren‹: middernacht (Uur 24), het aanbreken van de dag (Uur 6), middag (Uur 12) en het vallen van de avond (Uur 18). Zij bestaan uit elektronische pulsen die de overgangsmuziek vormen van de ene bezetting naar de andere.

De elektronische pulsen klinken middels twee luidsprekers, waarvan er één op een vaste plaats in het ensemble staat en de ander wordt rondgedragen door de zaal.
De pulsen veranderen ›door de dag heen‹ van kleur, toonhoogte, snelheid en locatie.

De snelheid van de puls en de daarvan afgeleide tempi van het ensemble werden gebaseerd op de rotatiesnelheden van de zon, aarde en de ster HD 129929.

De Uren bestaan hoofdzakelijk uit permutaties van een vijfstemmig akkoord waarvan de tonen werden gebaseerd op trillingsfrequenties van de zon (G-As-D) en bovengenoemde ster (E-Es). De toon ›G‹ (Gea, de aarde) vormt waar nodig de ›horizon‹: ›’s nachts‹ staan uiteraard de stertonen boven de aarde en ›overdag‹ die van de zon.


Dag Dagelijks – de cyclus

De cyclus Dag Dagelijks vormt een netwerk van composities en deelcycli zoals Nous le chant en Dag Dagelijks – De Uren. Dag Dagelijks bestaat uit vier onderdelen die gecomponeerd zijn voor de overgangsmomenten van de dag: middernacht (Nous le chant I & II), het aanbreken van de dag (De dag daagt voor orgel), middag (One Noon voor zes slagwerkers) en het vallen van de avond (»wonen is het Westen« voor klein ensemble).
Deze composities worden verbonden door twintig korte stukken van een minuut uit de cyclus Dag Dagelijks - De Uren. Samen staan zij voor de vierentwintig uren van de dag.
Alle onderdelen kunnen zelfstandig worden uitgevoerd.


Back to top