Willem Boogman

composer


subscribe to my newsletter

f.c. jongbloed

Day Daily - The Hours

f.c. jongbloed heeft zich opnieuw geformeerd onder leiding van Arnold Marinissen om binnenkort het programma ›uitkleden, aankleden‹ uit te voeren. Zie agenda. Ik schrijf voor hen De Uren 7-11, de laatste, nog ontbrekende set van de cyclus Dag Dagelijks — De Uren. De Uren 7 -11 zijn vijf stukken van één minuut die de ochtend representeren. De bezetting bestaat opnieuw uit vier spelers: trompet, cello, elektrische gitaar en accordeon. En als het meezit zal de elektronische puls weer door de ruimte gedragen worden.

De ochtend vangt de nacht op bij het eerste schijnsel van de dag die gedurende de uren 7 tot en met 11 tot volle wasdom komt, met als hoogtepunt het middaguur, als de zon op zijn hoogste punt staat.
Het vijftonige basisakkoord, dat aan de hele cyclus ten grondslag ligt, wordt eerst omhuld door grote drieklanken - een residu van De Dag Daagt voor orgel (Uur 6) dat bestaat uit kleine drieklanken, maar is geëindigd met één grote, op A.
Geleidelijk verdwijnen de drieklanken zodat het eigenlijke basisakkoord zich toont.

Met het gereedkomen van de ochtenduren krijgt de betekenis van de cyclus het laatste zetje om zich nu helemaal te ontvouwen. Dat maakt het werken hieraan extra spannend! Overigens kunnen de vier sets Uren ook heel goed apart uitgevoerd worden. Zie werkenlijst.

uitkleden_aankleden fc jongbloed

Day Daily – The Hours

First performances of The Hours 13-17, part of the cycle Day Daily, in November 2010

Day Daily - The Hours [Dag Dagelijks – De Uren] is a cycle of twenty-four one-minute pieces which represents the hours of the day.
The cycle is written for and dedicated to f.c. jongbloed, an ensemble of the Fontys Conservatorium in Tilburg, conducted by Arnold Marinissen.

After beautiful performances of the two preceding sets, f.c. jongbloed will premiere the third set, The Hours 13-17, on November 4, 10 and 25, 2010. See agenda
The afternoon hours were scored for clarinet (Evelien de Vries), alto saxophone (Peter Leung), violin (Diana Biazarti) and cello (Cor Coppoolse).

For the first time the optional electronic pulses can be heard that accompanies the instrumental music. The pulses were made with »tee-een«, a Max / MSP patch, initially designed for Sternenrest by
Johan van Kreij. The basic ingredients of the patch are the six frequencies of the star HD 129929. Consequently this star will be secretly present during daytime. Which obviously is not in contradiction with reality.

The picture shows the
cover of the cd which marks the 5th anniversary of f.c. jongbloed. The cd includes the ›live & unedited‹ recording of The Hours 19-22, and was presented at the November Music Festival 2010.

De Dag Daagt

the hours 19-23
Twilight: a liminal stage

The part of the cycle ›Day Daily‹ that was composed first was the midnight music Nous le chant I & II (2009).
Then the five hours of the evening
Day Daily – The Hours 19-23 were completed and performed in November 2009. I couldn't finish ›Hour 23‹ in time for the performance, and that's why you will not find the recording of this one-minute piece on this website.
In March 2010 the nocturnal hours
Day Daily – The Hours 1-5 were completed and performed.
Currently I am working on the music that deals with the morning twilight, the time between dawn and sunrise. It is entitled ›De Dag Daagt‹ [The Day Dawns] and is a composition for pipe organ commissioned by Johan Luijmes, artistic director of the Orgelpark in Amsterdam.
The afternoon hours 13-17 are scheduled for the autumn, and the morning hours 7-11 for the spring 2011. Both sets, each of them with an unique scoring, will again be performed by f.c. jongbloed & Arnold Marinissen - conductor.

For an overview of the cycle on which I will also be working the coming years, see:
Day Daily (weblog category: work in progress)

Recently the book entitled ›Sluiproutes en dwaalwegen‹ [Shortcuts and false scents] (1991) by Anthony Mertens impressed me very much. It deals with liminal poetics and it gives an excellent overview and definitions of liminality, a concept that perhaps best characterizes my music. The adjective ›liminal‹ derives from the Latin name for threshold, ›limen‹. Twilight is a typical example of a liminal stage of the day. I will write more about this issue in this weblog.

Day Daily - The Hours

Eerste uitvoering van Dag Dagelijks - De Uren 19-22, onderdeel van de cyclus Day Daily

The Hours 18-23
Dag Dagelijks - De Uren [Day Daily - The Hours] is een reeks van 24 stukken van één minuut die ik schrijf voor f.c. jongbloed, een ensemble van het Fontys Conservatorium uit Tilburg olv. Arnold Marinissen.
Binnenkort wordt de eerste set uitgevoerd: De Uren 19-22, zie
agenda
De bezetting is: fluit (Kelly Kicken), baritonsaxofoon (Yvon Arts), viool (Titia Bouman) en klavecimbel (Arend Grosfeld).
Niet alleen maakten de vier zeer getalenteerde muziekstudenten zich de ongebruikelijke muziek in korte tijd eigen, maar spelen ze het ook nog eens met indrukwekkende muzikaliteit. Beter kun je het als componist niet treffen.