Willem Boogman

composer


subscribe to my newsletter

The Road To Here

The Road To Here will be premiered by Ottoni Quartet and organist Wybe Kooijmans
See concerts

flyer 3 kopie

The Road To Here (2018) for brass quartet and organ was commissioned by the Ottoni Quartet on the occasion of their 25th anniversary, with financial support by the Amsterdam Fund for the Arts, Orgelpark Amsterdam and the Ottoni Quartet. Read more about The Road To Here

Intermezzi (Reprises)

Na de geruchtmakende première in september 2016 in het Festival Musica Sacra te Maastricht voert het Asko Kamerkoor onder leiding van Jos Leussink nog twee maal de Johannespassie van Bach uit in een editie van Klaas Hoek.
De Intermezzi, modulationes super Passionem secundum Joannem, voor harmonium en strijkkwartet componeerde ik op verzoek van Klaas Hoek. De drie Intermezzi compenseren als momenten van reflectie de aria’s, die allemaal geschrapt zijn.
De ondertitel verwijst naar technieken, ›modulationes‹, waarmee ik de noten van Bachs aria's transformeerde in een nieuwe muziek.
Omdat Klaas Hoek er zo van houdt én omdat het 'klopt' met één van zijn uitgangspunten (het principe van ›Formwidrigkeit‹) heb ik een aantal Fluxus-achtige elementen in de Intermezzi opgenomen.

Uitgangspunt voor Klaas Hoeks editie is een uitgebreide en uitermate boeiende studie die hij maakte naar de opvattingen van negentiende-eeuwse muziektheoretici, componisten, filosofen en muzikanten over hoe je om moet gaan met ›oude‹ muziek. Dat was nieuw toentertijd. Ongeveer alles is anders dan de historiserende uitvoeringspraktijk waar we nu middenin zitten. (Of zijn we al in de nadagen ervan?) Maar wat Hoek, de solisten, strijkers en het Asko Kamerkoor in De Johannes van nu presenteren, is niet minder overtuigend en inspirerend!
Mooi vind ik de koppeling met de eigentijdse muziek via klank, de klank ontwikkeling in een compositie. Iets wat organist Klaas Hoek graag benadrukt. Ik denk dat zijn onderzoek zo vruchtbaar is omdat hij ook het modernisme in muziek vrij gemakkelijk kan betrekken bij zijn benaderingswijze van oude muziek, zonder afbreuk te doen aan de context waarin die muziek is geconcipieerd.

Johannes 2017_chimp_2 kopie

Jouissances

In a special program of the Asko Kamerkoor three of my compositions will be performed: Genieting V for accordion, Genieting II for extended vibraphone and Nous le chant III, a scenic concert for mixed choir, performer, accordion, organ & samples.

Asko Kamerkoor Jouissances 2016(680)

Intermezzi

De Intermezzi voor harmonium en strijkkwartet zijn gecomponeerd voor de uitvoering van de Johannespassie van J.S. Bach in een editie van Klaas Hoek door het Asko Kamerkoor o.l.v. Jos Leussink. De première vindt plaats op 16 september 2016 in Maastricht, in het Festival Musica Sacra.
De drie Intermezzi compenseren als momenten van reflectie de door Klaas Hoek geschrapte aria’s. Maar het notenmateriaal van de Intermezzi bestaat geheel uit noten uit de aria's!

De Intermezzi dragen als ondertitel:
Modulationes super Passionem secundum Joannem.
'Modulaties', in de oorspronkelijke betekenis van het woord: meten (van muziek), heeft hier betrekking op de technieken die ik heb toegepast om motieven uit de aria's te moduleren in een andere muzikale werkelijkheid, waarin Bach zo nu en dan doorklinkt.

Een try out wordt gegeven op 11 september in de
Oranjekerk te Amsterdam.

musica sacra 2016 de johannes van nu

Nous le chant III

Op 15 mei 2015 gaat Nous le chant III voor kamerkoor, accordeon, orgel en samples in première in het Orgelpark te Amsterdam. Het Asko Kamerkoor wordt gedirigeerd door Lodewijk van der Ree en verder werken mee: Sandra Macrander (mise-en-scène en spel), Vincent van Amsterdam (accordeon) en Jos Leussink (orgel)

ASKO-DOORLOOP-INTERNET-90 kopie
pictoright 2015 by Anne Lakeman

Met de Franse dichter Henri Meschonnic had ik me al beziggehouden in Nous le chant I & II. Het toen nog onuitgevoerde Musik für das Ende van Claude Vivier hadden Jos Leussink en ik al klaar liggen om op een geschikt moment in première te brengen met het Asko Kamerkoor. Toen we beseften dat we hen in één programma met een gemeenschappelijke thematiek konden samenbrengen was het project Passages geboren en begon ik met het schrijven van Nous le chant III.

Wat me opvalt aan de poëzie van Meschonnic is de gedachte dat ›wij‹ een weg is, een passage van ik naar jij. Die gedachte sluit aan bij de thematiek en de uitwerking van Viviers Musik für das Ende waarin ook steeds een ›wij‹ gevormd wordt dat echter nauwelijks houdbaar is tussen twee enkelingen bij het voltrekken van de overgang van dit leven naar een ›ander leven‹ na de dood. Nous le chant III gaat niet over de dood, maar over de overgangen in het leven zelf. De passages tussen jij en ik.

Om recht te kunnen doen aan de bewegingen die de zangers moeten maken in beide stukken heb ik Sandra Macrander gevraagd een mise-en-scène te ontwikkelen voor Passages. Voor Nous le chant III vroeg ik haar een libretto en een bewegingsplan te maken, gevormd uit de gedichten van Meschonnic.
In haar keuze van gedichten haalde zij nog een tweetal andere aspecten van Meschonnics poëzie naar voren, namelijk zijn elementaire beelden in een ogenschijnlijk uiterst eenvoudige taal, en Meschonnics geloof dat zijn poëzie pas tot zijn recht komt in klank en gebaren als momentane, onmiddellijke, uitdrukking van woorden. Woorden kunnen bij Meschonnic niet bestaan zonder lippen, monden, handen, hoofden, voeten, oren, ogen, adem en geluid.

Van de vijftien scènes die Sandra ontwierp zijn in de korte versie van Nous le chant III er negen te horen en te zien.

Geïnspireerd door het zo op scherp zetten van de betekenis en de vorming van een ›wij‹ heb ik in de muziek gebruik gemaakt van eigengemaakte 'samples' uit popmuziek van rond 1970. Popmuziek is, zeker in de begintijd ervan, niet alleen uiterst individueel, maar ook de katalysator van een intensief samen beleven van muziek.

Dit gehele plan lijkt geëigend voor het Asko Kamerkoor, omdat het een koor is waar de individuele bijdragen niet ondergeschikt hoeven te zijn aan een ideale koorklank. De karakteristiek van het koor is hier een resultaat van die bijdragen, niet een uitgangspunt. Zoals Krenek schrijft: ›Man muß die gesamte Arbeit am Opernwerk von der ersten Skizze eines Sujets bis zur letzten Anweisung des Inspizienten auf die Möglichkeiten und Unmöglichkeiten des Ausführenden abstellen, seine psychische und intellectuele Kapazität in darstellerischer und musikalischer Hinsicht bedenken‹.

Naast koorzang in allerlei bezettingen zijn er talrijk opduikende soli van zangers om hun individualiteit te onderstrepen.

De koorzang wordt ondersteund door het orgel, terwijl de accordeonist, die onderdeel is van de enscenering, de solisten begeleidt.

Liefde een woning, nr 3

The first performance of ›Liefde een woning, nr 3‹ (›Love, a home‹) for 12 female voices from the cycle of madrigals ›Canto gioiosamente‹.
On poems by Sandra Macrander

Consensus vocalis_klein

Sternenrest in Festival Musica Sacra

The eighth performance of Sternenrest will take place on September 20, 2014, 22:00 during the Festival Musica Sacra Maastricht.

Sternenrest fits perfectly into the theme of this year's festival: awe-inspiring!
›How is it that, through the workings of our brain, we can form a picture of our actions and our place in the immeasurable cosmos? The fact that we are increasingly better equipped to chart that cosmos, macro and micro, does little to diminish our realisation that we are only a tiny part of an overwhelmingly large universe.‹

Again the performers are Olaf Tarenkeen - electric guitar, Arnold Marinissen - percussion of glass and Spectra Ensemble. Sound direction by Casper Schipper.

I'm really looking forward to the performance in this beautiful context!

Afbeeldingruimtelijke bewegingen_GLAS kopie

Anterotikon (incidental music)

I wrote incidental music for Karst Woudstra's play Anterotikon.
The music, commissioned by theater company WARNS, consists of an Introduction and seven Entr'actes.

The scoring is for clarinet, violin, violoncello and piano. I made the score and the sound files in Sibelius.

The performances: May 23, 24 and 25 (20:15 p.m.)
The production will be repeated in october 2014.
The location: Amstelveens Poppentheater in Amstelveen

This is the third production of WARNS for which I wrote music. Previous productions were The Lady from the Sea [Ibsen] and The Lady from Dubuque [Albee].
Listen to the music for these plays on the website or at Soundcloud

Anterotikon 2500

›wonen is het Westen‹ for Ensemble Klang

The new composition for Ensemble Klang, ›wonen is het Westen‹ (home is the West), is the transitional music for the evening from the cycle ›Day Daily‹.
It will be premiered on March 11, 2014 in Tilburg by this ensemble of excellent musicians, which celebrates its 10th anniversary this year.
My congratulations to Ensemble Klang: Am Abendhimmel blühet ein Frühling auf (Hölderlin, Abendphantasie)

›wonen is het Westen‹ will be performed again on October 25, 2014 in the Orgelpark in Amsterdam, where it will combined with an other piece from the cycle: ›De dag daagt‹ for organ.


ensemble klang

Raving - Reviews

The Netherlands Radio Philharmonisch Orchestra conducted by Reinbert de Leeuw premiered Raving for orchestra and Electronic Dance Pulse, on 01/02/2014 during the ZaterdagMatinee in the Concertgebouw, Amsterdam. The performance was broadcast by the Dutch Radio.

Raving_Concertgebouw

Here are some reviews!

Merlijn Kerkhof | NRC, 03/02/2014:
›Intense and exciting new works by De Leeuw and Boogman‹
›particularly rewarding was the world première of Raving by Willem Boogman (1955), which was heard before the interval. While De Leeuw employs standard techniques, Boogman introduces a house beat with an ‘80s slap bass. The dull thuds worked wonderfully in the Concertgebouw’s Large Hall.‹

Frits van der Waa | De Volkskrant, 03/02/2014:
›The mechanical electronic pulse which forms a central element of Willem Boogman’s Raving reveals that the 58-year-old composer has not remained deaf to relatively recent dance music. Equally that does come as a surprise, since he’s always excelled at producing chiselled, refined and relatively esoteric music.
But this twenty minute long orchestral work – his first – is also anything but coarse. The material is (-) limited: a four-note signal motif and a step by step ascending and descending theme, but Boogman moulds out of this an adventurous and compelling, at times even witty, argument. (-) in the particularly skilful orchestration is a hint of Mahler and John Adams.‹

Merlijn Kerkhof | NRC, 03/02/2014:
›Intens en boeiend nieuw werk De Leeuw en Boogman‹
›(-) zeer de moeite waard was de wereldpremière Raving van Willem Boogman (1955), die voor de pauze klonk. Waar De Leeuw gangbare technieken hanteerde, bracht Boogman een housebeat met jaren-tachtig-slapbass binnen. De doffe klappen klonken wonderwel in de Grote Zaal.‹

Frits van der Waa | De Volkskrant, 03/02/2014:
›De mechanische elektronische puls die een centraal bestanddeel is van Willem Boogmans Raving verraadt dat de 58-jarige componist niet doof is gebleven voor de relatief nieuwe dancemuziek. Evengoed is dat een verrassing, omdat hij altijd uitblonk in geciseleerde, verfijnde en betrekkelijk esoterische muziek.
Maar ook dit twintig minuten durende orkestwerk - zijn eerste - is allesbehalve plat. Het materiaal is (-) beperkt: een viertonig signaalmotief en een trapsgewijs klimmend en dalend gegeven, maar Boogman boetseert daaruit een avontuurlijk en meeslepend, soms ook geestig betoog. (-) de bijzonder vakkundige orkestratie zweemt naar Mahler en John Adams.‹

Listen to Raving here (from 29:30):
>>

Raving, first performance

February 1, 2014 | 14:15
Concertgebouw, Amsterdam
Radio Filharmonisch Orkest
Reinbert de Leeuw - conductor
NTR ZaterdagMatinee & broadcast by NTR/AVRO/TROS

Raving is inspired by Electronic Dance Music and ›raves‹: events where thousands of people gather to dance to music. That people gather around music, as at raves and also when listening to concert music, somehow has a moving aspect for me. And that is among other things what Raving is about.
Raving is not primarily intended to dance to. Yet Raving is also about dancing. On the one hand in Electronic Dance Music the endless, electronic pulse evokes the frenzy of dancing, on the other hand it keeps the dance in check by its regularity. Thus the deepest human impulses reveal themselves in the lightness of dance. This is celebrated in Raving, without forgetting the loner among the crowd.

Raving_flyer_eng_72
flyer by Sandra Macrander

Raving is geïnspireerd door Electronic Dance Music en door ›raves‹: events waar duizenden mensen samenkomen om op muziek te dansen. Dat mensen zich rondom muziek verzamelen, zoals bij raves en ook bij het luisteren naar concertmuziek, heeft voor mij iets ontroerends. En dat is waar Raving onder meer over gaat.
Het is niet direct de bedoeling dat op Raving wordt gedanst. Toch gaat Raving ook over dansen. In de elektronische dansmuziek roept de eindeloze elektronische puls enerzijds de bezetenheid van de dans op, anderzijds houdt de puls de dans in toom door zijn regelmaat. Zo openbaren de diepste menselijke impulsen zich in de lichtheid van de dans. Dat wordt gevierd in Raving, waarbij de eenling te midden van de massa niet vergeten wordt.

Programma
Stravinsky: Monumentum pro Gesualdo
Willem Boogman: Raving
Reinbert de Leeuw: Der nächtliche Wanderer

De dame uit de provincie | The Lady from Dubuque

After the successful music I wrote for theater company WARNS last year I was again invited to write incidental music for their performances of Edward Albee's play The Lady from Dubuque [De dame uit de provincie] this year.
This time I composed a ballad to be sung by the actress Marieken van Nieuwpoort as an intermezzo between the acts, as well as introductory music to the play itself.

The scoring is for jazz ensemble (alto sax, muted trumpet, electric guitar, piano, electric organ, bass and drums), which fits the mood of the play.
The ballad (›No Time to be Afraid‹) is for voice and piano.
Listen to some of the music here

The performances were at June 15 and 16 (20:30 p.m.), June 17 (15:00 p.m.) and the upcoming performances are at October 3, 4 and 5 (20:30 p.m.)
The location: De Roode Bioscoop in Amsterdam

Albee345 OKT13

One Noon, first performance

First performance of ›One Noon‹ for six percussionists by CIRCUS S.
›One Noon‹ is about twelve o’clock midday, when the sun is at its highest point and situated due south. At noon the world is at the centre of full daylight.
The blazing sun in the sky, the shadows on earth, the refections and sparkles, the clouds passing in front of the sun, all caused me to deploy exclusively metal instruments for this celebration of noon.
The percussionists are placed around the audience, making the sound rotation audible.
I am very much looking forward to the premiere by the six percussionists of CIRCUS S in their circus tent. On May 5, 11:30 a.m. in Hannover.

one-noon

www.circus-s.de
http://www.musik21niedersachsen.de/mobile-musik-iv-20122013-noon/

De vrouw van de zee | The Lady from the Sea

I wrote incidental music for Henrik Ibsen's play The Lady from the Sea.
The music, commissioned by theater company WARNS, consists of an Introduction and four Entr'actes.

Listen to the music here

The second and last set of performances: October 5 and 6 (20:30 p.m.), October 7 (15:00 p.m.)
The location: Betty Asfalt in Amsterdam

De vrouw van de zee

Nous le chant I & II (first performance)

news_Festivalplakat Internet
On September 16 ›Nous le chant I & II‹ will be premiered by SCHOLA HEIDELBERG & ensemble aisthesis. I wrote the music for five voices and three instruments on texts by Henri Meschonnic. ›Nous le chant I & II‹ was commissioned by Walter Nußbaum, artistic director and conductor of both ensembles. The first performance will take place in Heidelberg (D). http://www.klanghd.de/index.html

The Lady from the Sea | De vrouw van de zee

I wrote incidental music for Henrik Ibsen's play The Lady from the Sea.
The music, commissioned by theater company WARNS, consists of an Introduction and four Entr'actes.

The scoring is for percussion, flugelhorn, piano, strings, voices and some electronic effects.
The score is not meant to be executed, however. I made the score and the sound files in Sibelius and mixed the music in Logic.

The performances: June 15 and 16 (20:30 p.m.), June 17 (15:00 p.m.)
The location: Betty Asfalt in Amsterdam

flyer De vrouw van de zee

First performance of De Dag Daagt [The Day Dawns] for organ

Premiere: April 14, 2012 | 20:15
Orgelpark, Amsterdam
De Dag Daagt
[flyer: Sandra Macrander]

The subject of De Dag Daagt for (pipe) organ is the morning twilight, during which night turns into day. At that point the sun is still beneath the horizon, and the nearer it approaches the horizon, the lighter the sky becomes, and the stars are extinguished. We are able to discern more and more of our surroundings, which appear like »a ceremony,« as Wislawa Szymborska so beautifully puts it in her poem Early Hour [Wczesna godzina].
The music concludes at the moment that the first ray of sunshine reaches the earth directly.

Sternenrest - concert

The, for the time being, last performance of Sternenrest takes place on 01.21.2012, at 20:15, in Het Orgelpark in Amsterdam by the Spectra Ensemble, Olaf Tarenskeen - electric guitar, Arnold Marinissen - percussion of glass, Wave Field Synthesis and Casper Schipper - sound direction.
It is advisable to reserve tickets because of the limited number of seats.

PR-Sternenrest_2012_kl.pdf

De voorlopig laatste uitvoering van Sternenrest vindt plaats op 21-01-2012 in het Orgelpark te Amsterdam door het Spectra Ensemble, Olaf Tarenskeen - elektrische gitaar, Arnold Marinissen - slagwerk van glas, Wave Field Synthesis en Casper Schipper - klankregie.
Aanvang 20:15. Het is aan te raden om kaarten te reserveren vanwege het beperkt aantal zitplaatsen.
(Met dank aan Roland Spekle - producent van Sternenrest en The Game of Life - eigenaar van het Wave Field Synthesis-luidsprekersysteem)

Sternenrest - review

Spectra Ensemble brengt wonderlijke sterrenmuziek
September 29, 2011, by Charles Strijd

The Festival of Flanders made clear on Monday evening why it chose ›stars‹ as its theme for this year. In the Boekentoren (Ghent University Library Reading Room) the Spectra Ensemble gave a special concert, that was utterly ›celestial‹. With the chairs arranged in a spiral (like a revolving star), the listeners enjoyed what emerged from the 200 speakers placed around them. A marvellous event, which aroused astonishment and amazement, and conjured up a complete wall of sound.‹
›As we have said: a marvellous event, which cannot be described as either beautiful or not beautiful. That is actually not the important thing either. It is a fantastic sound experiment (-). Whoever experienced it will remember it for a long time – a unique piece of music.‹

Gent_2627092011 015
foto: Sandra Macrander

›Het Festival van Vlaanderen maakte maandagavond duidelijk waarom het als thema ›stars‹ gekozen heeft voor dit jaar. In de Boekentoren gaf het Spectra Ensemble een bijzonder concert, dat volledig ›hemels‹ was. Met de stoelen in een spiraal opgesteld (als ware het een draaiende ster) genoten de toehoorders van 200 speakers die rondom hen geplaatst waren. Een wonderlijk gebeuren, dat bevreemding, verwondering en een totale geluidsmuur opriep.‹
›Zoals gezegd; een wonderlijk gebeuren, waarbij je niet kan zeggen mooi of niet mooi. Dat is ook eigenlijk niet van belang. Het is een fantastisch geluidsexperiment (-). Wie erbij was zal het zich lang herinneren, een uniek stuk muziek.‹

Day Daily – The Hours

First performances of The Hours 13-17, part of the cycle Day Daily, in November 2010

Day Daily - The Hours [Dag Dagelijks – De Uren] is a cycle of twenty-four one-minute pieces which represents the hours of the day.
The cycle is written for and dedicated to f.c. jongbloed, an ensemble of the Fontys Conservatorium in Tilburg, conducted by Arnold Marinissen.

After beautiful performances of the two preceding sets, f.c. jongbloed will premiere the third set, The Hours 13-17, on November 4, 10 and 25, 2010. See agenda
The afternoon hours were scored for clarinet (Evelien de Vries), alto saxophone (Peter Leung), violin (Diana Biazarti) and cello (Cor Coppoolse).

For the first time the optional electronic pulses can be heard that accompanies the instrumental music. The pulses were made with »tee-een«, a Max / MSP patch, initially designed for Sternenrest by
Johan van Kreij. The basic ingredients of the patch are the six frequencies of the star HD 129929. Consequently this star will be secretly present during daytime. Which obviously is not in contradiction with reality.

The picture shows the
cover of the cd which marks the 5th anniversary of f.c. jongbloed. The cd includes the ›live & unedited‹ recording of The Hours 19-22, and was presented at the November Music Festival 2010.

La Passione della Parola

flyer for the premiere of la passione
>Het is slechts overspanning hier.<
Nog net kraste hij op de rand van de wendende spiraal,
waarin het Woord stijgt dat ons daar ontvalt:
... zevenentwingste ...

uit: La Passione della Parola, Part VI (Overgave)

Day Daily - The Hours

Eerste uitvoering van Dag Dagelijks - De Uren 19-22, onderdeel van de cyclus Day Daily

The Hours 18-23
Dag Dagelijks - De Uren [Day Daily - The Hours] is een reeks van 24 stukken van één minuut die ik schrijf voor f.c. jongbloed, een ensemble van het Fontys Conservatorium uit Tilburg olv. Arnold Marinissen.
Binnenkort wordt de eerste set uitgevoerd: De Uren 19-22, zie
agenda
De bezetting is: fluit (Kelly Kicken), baritonsaxofoon (Yvon Arts), viool (Titia Bouman) en klavecimbel (Arend Grosfeld).
Niet alleen maakten de vier zeer getalenteerde muziekstudenten zich de ongebruikelijke muziek in korte tijd eigen, maar spelen ze het ook nog eens met indrukwekkende muzikaliteit. Beter kun je het als componist niet treffen.

Sternenrest

April 26, 2009
Concertgebouw, Brugge (België)
17.15 tot 17.45 lezing over Sternenrest door Chris Bremmers,
18.00 concert met werken van Gérard Grisey door het Spectra Ensemble, gevolgd door de Vlaamse première van de concertante uitvoering van Sternenrest door het Spectra Ensemble, Olaf Tarenskeen - elektrische gitaar, Arnold Marinissen - slagwerk van glas, Wave Field Synthesis en Casper Schipper - klankregie.

Sternenrest in huddersfield
Een bijzondere première voor Vlaanderen! Want aan de basis van Sternenrest staan Conny Aerts, hoogleraar asteroseismologie aan de Universiteit van Leuven en Filip Rathé, componist, artistiek leider van het Spectra Ensemble uit Gent. De muziek van Sternenrest werd gebaseerd op resultaten van Conny's onderzoek naar de trillingen van de ster HD 129929 en Filip was, samen met Bert Palinckx van November Music, de opdrachtgever van de muziek. Het tweede deel van Sternenrest werd aan Conny Aerts opgedragen en het derde deel aan Filip Rathé.

Dit is voorlopig de laatste uitvoering van de concertante versie van Sternenrest. We werken nu aan de realisatie van uitvoeringen van de integrale versie, met video van Mateusz Herczka en lezingen onder leiding van filosoof Chris Bremmers.
Zie ook:
www.sternenrest.nl